STANOWISKO
GŁÓWNEGO INSPEKTORATU PRACY
Z
9 KWIETNIA 2010 R.
W
SPRAWIE PROWADZENIA AKT OSOBOWYCH WYŁĄCZNIE W WERSJI ELEKTRONICZNEJ
(GPP-87-
4560-29/10/PE/RP)
Zgodnie z § 6
ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w
sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach
związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych
pracownika (Dz. U. Nr 62, poz. 286 ze zm.) pracodawca zakłada i prowadzi
oddzielnie dla każdego pracownika akta osobowe. Przepis ten w ust. 2 określa, z
jakich części składają się akta osobowe i jakie dokumenty powinny być
zgromadzone w poszczególnych częściach. W myśl ust. 3 dokumenty znajdujące się
w poszczególnych częściach akt osobowych powinny być ułożone w porządku
chronologicznym oraz ponumerowane; każda z tych części powinna zawierać pełny
wykaz znajdujących się w nich dokumentów.
W
obecnym stanie prawnym brakuje podstaw do stosowania przez pracodawców nośników
elektronicznych jako wyłącznej formy prowadzenia i przechowywania akt osobowych
pracownika. Zatem do czasu wprowadzenia odpowiedniej regulacji do
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. nie jest możliwe
prowadzenie akt osobowych wyłącznie w formie elektronicznej.